آیا ایستاده غذا خوردن برای شما بد است؟ | تغذیه سالم

براساس مطالعه سال ۲۰۰۷ که زنان بالغ رو شامل می شد نشستن واسه خوردن می تونه به شما کمک کنه که مواد غذایی کمتر و کالری کمتری مصرف کنه و در مجله "آکادمی تغذیه و رژیم غذایی" منتشر شد. هم اینکه می تونه به شما در انتخاب غذاهای سالم تر کمک کنه.

با این حال، بحث هست چون که آدما وقتی که غذا می خورن موقع ایستادن نسبت به نشستن، کالری بیشتر می سوزونن. با این حال با صرف زمان در نشستن و لذت بردن از غذا می تونین طیف بزرگی از امتیازات سلامتی رو به دست بیارین که از ایستادن به دست نمیارید.به دلیل گذروندن وقت در فضای مجازی، روند تغذیه افراد در حال وایس تاده، نشسته و دراز کشیدنه. مثلا، خوردن در حال دراز کشیدن در روم باستان و یونان بسیار شیک بود. از اون به بعد، نشستن واسه غذا خوردن بیشترین تشویق شده. تازگیاً بعضی از مردم هنگام غذا خوردن وایس تاده ان یا به عنوان یه راه واسه صرفه جویی در وقت و یا واسه ژتون غذای یه کار دفتر رسمی وای میستن و غذا می خورن. با این حال، بعضی اصرار دارن که در حال وایس تاده غذا بخورند و این روش ممکنه واسه هضم مضر و منتهی به خوردن زیادتر از اندازه شه. این مقاله به بررسی اثرات خوردن غذا موقع ایستادن و اینکه اون مضره یا خیر می پردازه.

اثر وضعیت شما بر هضم

وضعیتی که موقع خوردن دارین میتونه توانایی شما در هضم غذا رو تحت اثر بذاره.
تخلیه غذا از شکم اگه فرد در حال نشستن یا دراز کشیدن باشه نسبت به وقتی که وایس تاده می خوره آروم تره دلایل دقیقی که به طور کامل شناخته نمی شن اما گرانش خیلی مهمه.
تو یه مطالعه، سرعت هضم در زنائی که بدون این دست اون دست کردن پس از غذا خوردن نشسته یا دراز کشیدن مقایسه شد. زنان که دراز کشیدن حدود ۲۲ دقیقه بیشتر وقت خود رو صرف هضم غذا کردن در مقایسه با کسائی که نشسته بودن.
مطالعه دیگری مقایسه اندازه هضم در آدمایی که پس از یه وعده غذا خوردن، نشسته، وایس تاده و یا حرکت کردن رو کنترل کردن.
کسائی که بعد از خوردن غذا دراز کشیدن در مقایسه با سه گروه دیگه، ۵۴ تا ۱۰۲ درصد غذا رو طولانی تر هضم کردن. از طرف دیگه، کسائی که ایستادند و در حال حرکت غذا خوردند غذای خود رو سریعتر هضم می کردن.
محققان هم اینکه مستقیما اثرات وایس تاده و نشستن بعد از غذا رو مقایسه کردن. کسائی که وایس تاده بودن غذای خود رو کمی سریعتر هضم کردن. با این حال، فرق پنج دقیقه ای بسیار کوچیک بود تا قابل توجه باشه.
هیچ مطالعه ای سرعت هضم در آدمایی که نشسته یا وایس تاده غذا می خورن رو مقایسه نکرد.

ایستادن می تونه دلیل زیاد خوردن شه

بعضی افراد فکر می کنن که وایس تاده غذا خوردن می تونه به شما در از دست دادن وزن بیشتر از نشسته غذا خوردن کمک کنه. با این حال، مخالف اون ممکنه درست باشه.
با وجود اینکه ایستادن میتونه حدود ۵۰ کالری بیشتر از نشستن مصرف کنه این حتماً واسه ایجاد تغییر در زمان به اندازه کافی نیس.
این به این دلیله که بیشتر مردم وعده های غذایی خود رو تقریباً سریع می خورن. پس در بهترین حالت، مصرف یه وعده غذایی که در حال ایستادنه ممکنه به شما کمک کنه تا حدود ۱۲-۲۵ کالری اضافی رو بسوزونین.
در مقابل، نشستن واسه وعده غذایی با احتمال بیشتری سرعت غذا خوردن رو کم می کنه و به طور بالقوه کاهش تعداد کالری که شما مصرف می کنین تا حدی بیشتره.
تحقیقات زیاد نشون میده که خوردن غذا به آرومی می تونه اشتها رو کم کنه و احساسات سیری رو زیاد کنه که هر دو می تونن کل کالری مصرف شده درزمان وعده غذایی رو کم کنن. این ممکنه به خوردن ۸۸ کالری کمتر در هر وعده غذایی شه.
نشستن واسه یه وعده غذایی هم اینکه ممکنه به مغز شما کمک کنه که یه وعده غذایی واقعی رو استفاده کنین و احتمال زیادتر از اندازه غذا خوردن درزمان وعده غذایی رو کم می کنه.

این ممکنه باعث احساس گرسنگی در شما شه.

بدن شما دارای چندین روش جور واجور واسه تعیین گرسنگی یا سیری شما هستش.
یکی از اونا اینه که حس می کنه چقدر مواد غذایی در معده هست. اندازه اتساع معده پس از غذا می تونه به مغز شما اطلاع دهد که شما به اندازه کافی خوردین.
بیشتر شکم شما اتساع پیدا میکنه و طولانی تر سیر باقی می مونید و کمتر احساس گرسنگی می کنین. واسه همینه که غذاهایی که به سرعت هضم می شن مثل کربوهیدراتهای فرآوری شده تمایل دارن تا شما احساس گرسنگی بیشتری نسبت به زمانیکه مدت زمان بیشتری واسه هضم شدن غذا مانند فیبر و پروتئین نیازه.
هر چند در سرعت هضم بین غذا موقع نشستن یا ایستادن اختلاف زیادی موجود نیس اما در زمان حرکت فرق می کنه.
حرکت در دور و بر بدون این دست اون دست کردن پس از خوردن باعث می شه معده شما خالی شه و روده شما هضم غذا رو تا ۳۰٪ سریعتر بکنه.
تحقیقات با تخلیه سریع تر معده به افزایش احساس گرسنگی پس از غذا ربط داره. اینطوری، کسائی که در بین خوردن وای میستن و یا قدم میزنن ممکنه پس از غذا احساس گرسنگی بیشتری کنن نسبت به کسائی که خیلی راحت وای میستن یا نشسته ان.

این وایس تاده خوردن می تونه ریفلاکس و سرطان رو کم کنه

ریفلاکس معده وقتی اتفاق میفته که محتویات معده به مری می رسه. این می تونه منتهی به احساس سوختگی در وسط سینه شه معمولاً به عنوان سوزش قلب شناخته شده.
آدمایی که دارای ریفلاکس هستن بیشتر پیشنهاد می شه که در موقع غذا خوردن از خم شدن دوری کنن و هم اینکه تا چند ساعت پس از غذا خم نشن.
این به این دلیله که خم شدن فشار معده رو زیاد می کنه و باعث می شه که غذا به مری برگرده.
با غذای زیادتر از اندازه در معده احتمال ریفلاکس هم بیشتر می شه این فشار روی دریچه ایه که مری رو از معده جدا می کنه و این احتمال رو زیاد می کنه که محتویات معده به عقب برسه.
خیلی مهمه خوردن در حالی که عمودی نشسته یا وایس تادید می تونه فشار رو در معده کم می کنه و احتمال ریفلاکس کم میشه.
علاوه بر این، خوردن موقع ایستادن و یا حرکت در دور و بر، مانند در طول غذا قدم زدن، ممکنه سریعتر غذا رو از معده بیرون بکشه و احتمال ریفلاکس و سوزش قلب رو کم می کنه.

ممکنه باعث نفخ شه

در بعضی موارد، خوردن غذا هنگام ایستادن ممکنه از هضم درست جلوگیری کنه.
بخشی از اون اینه که خوردن غذا هنگام ایستادن موجب می شه مردم به سرعت سریع غذا بخورند. این می تونه اندازه هوای بلعیده شده درزمان وعده غذایی رو زیاد کنه و به طور بالقوه گاز و نفخ دار شدن رو زیاد می کنه.
هم اینکه موقعیت بدن شما مستقیم تر و هضم سریع تر می شه.
هضم سریع تر می تونه مشکل ساز باشه چون این زمان کمتری رو واسه مواد مغذی در تماس با دیواره روده بوجود میاره و باعث می شه که بدن واسه جذب اونا مشکل تر باشه.
وقتی که کربوهیدراتا به طور ضعیف هضم می شن اونا در روده تحریک می شن و باعث گاز و نفخ می شن.
هرکی می تونه گاز و نفخ از کربوهیدراتای هضم نشده رو تجربه کنه. با این حال، دو گروه از آدما به خصوص ممکنه اینجور ناراحتیایی رو تجربه کنن – آدمایی که از لاکتوز ضعیف یا حساس به FODMAP هستن. FODMAPا گروهی از غذاهایی هستن که می تونن باعث ایجاد گاز شن.
آدمایی که وعده های غذایی خود رو سریع و یا در طول و یا بدون این دست اون دست کردن پس از خوردن غذا قدم میزنن غذای خود رو ۳۰٪ سریعتر هضم می کنن. این ممکنه احتمال هضم کربوهیدرات رو ضعیف، گاز و نفخ رو زیاد کنه.

خوردن در حال نشسته ممکنه باعث آگاهی شما شه

تصور باید بخش مهمی از هر وعده غذایی باشه.
تحقیقات نشون میده تمرکز ذهن در طول وعده های غذایی می تونه به شما در لذت بردن از غذا و کاهش احتمال زیاد خوردن کمک کنه.
خوردن ذهنی شما، نیاز به تمرکز تموم حواس شما بر تجربه غذا داره. این خیلی راحت با خوردن غذا به دست میاد و وقت شما رو واسه لذت بردن از وعده های غذایی میگیره.
اگه شما دریابید که نوع غذا خوردن شما در حال ایستادنه ممکنه بهتر باشه که بشینین و غذا رو به آرومی، دور از تلفن، رایانه، تلویزیون و بقیه پرت کننده های حواس بخورین.

توجه: نشسته غذا خوردن می تونه به شما کمک کنه که غذای کمتری استفاده کنین و کالری کمتری استفاده کنین چون شما به آرومی غذا می خورید و به اون چیزی که در دهن خود قرار می دید توجه می کنین. مطالعۀ سال ۲۰۰۷ زنان بالغ که در "مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی" منتشر شد، به این نتیجه رسیدن که مصرف کالری کم در زنان که به آرومی می خورن در مقایسه با زنان که سریع تر می خوردند کمتر بود. با گذشت زمان، نشستن و خوردن می تونه احتمال کاهش وزن رو زیاد کنه چون شما کلا کالری کمتری مصرف می کنین

.

منبع : foodregime.com

Author: ماه نشان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *