:دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

عنوان : رقص در اسلام

دانشگاه قرآن و حدیث

پردیس تهران

پایان نامه کارشناســی ارشــد

رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

عنوان پایان نامــه:

رقص در اسلام

استاد راهنما

دکتر مرتضی چیت سازیان

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

رقص نامی می باشد برای حرکات موزون از اعضای بدن، که در منابع آیات و روایات تصریح ای واضح به آن نشده می باشد. بعضی با اتکا به یک حدیث با لفظ زفن هم معنی رقص، حکم به حرمت ذات رقص داده اند، بعضی دیگر این حکم را نپذیرفته و حکم به حلال بودن رقص، مشروط به همراه نبودن مسائل دیگر همچون لهو و لعب، برانگیختن غریزه جنسی و فساد قائلند. از آنجا که رقص پیشینه تاریخی دارد و برگرفته از آیین و مذهب مردم بصورت فطری برای اظهار احساسات فردی و اجتماعی که در قالب الفاظ نمی گنجد، در غم و شادی و عبادت ها، بصورت محلی به عنوان بازی و نمایش بکار رفته تا دنیای امروز که بصورت پیشرفته تر در ورزش، هنر، پزشکی بسیار به آن پرداخته اند، و از طرفی دیگر در مجالس شادی و عروسی معمولاً رقص هم هست، با در نظر داشتن مسئله رقص و ابهام هایی که درمورد آن هست، نمی توان هرگونه حرکت فیزیکی و شاد را حرام دانست، جسم در روح مؤثر می باشد، بایستی در چارچوب عقل و شرع انرژی شادی طلب جوان را آزاد نمود، تا به کارهایش سامان دهد، رو به معنویت آورد، جلوی جرائم، تند خویی ها و بهانه گیری بیمار دلان در جامعه اسلامی گرفته گردد، تا جامعه ای سالم و پویا بدون گناه داشته باشیم. این پژوهش در هفت فصل کلیات و مفاهیم؛ انواع رقص و حکم آن بر اساس آیات و روایات و کتب اسلامی، جایگاه و نفوذ رقص در ورزش و هنر و حکم شرعی انجام و تعلیم آن مورد مطالعه قرار گرفته می باشد.

مقدمه:

تأثیر شادی در پیش برد امور معنوی غیر قابل انکار می باشد. مردم بنا بر طبیعت خود مجلس شادی برگزار می کنند. بعضی از این مجالس، مثل عقدو عروسی، از هر نظر بدیع تر و در نتیجه شادتر و شورانگیزتر می باشد. اسلام نیز که به همه جنبه های حیات بشر نگریسته در خصوص شادی و سرور هم بر عوامل فرح­انگیز انگشت گذاشته می باشد. پر واضح می باشد که پرداختن به موضوع رقص باعث تشویق دیگران نیست بلکه هدف، رفع سوء­­­ظن­­­ها و برطرف کردن کدورت­هاست؛ بدین معنا که اگر کسانی شادی خود را با رقص و دست زدن غیر حرام بروز دهند، به لاقیدی و بی­دینی متهم نشوند، یا اگر افراد متدین در مجلسی که رقص معمولی بود، شرکت کردند، عذاب وجدان نداشته باشند که مرتکب گناه شده­اند، و بعضی هم مجبور نباشند که برای رهایی از عذاب وجدان از طرف خود در حکم خدا قید­­هایی وارد کنند. تذکر مهم این می باشد که نقل فتواها به هیچ روی بهانه­ای برای بیماردلان نیست تا هر نوع رقص را حلال بدانند، زیرا تأکید همیشگی فقیهان و مفتیان این می باشد که رقص بایستی غیر مفسده­انگیز و غیر شهوانی باشد و زن و مرد هم کاملاً جدا از هم باشند. البته نگارش و تدوین این پژوهش مرز کارهای شرعی و غیر شرعی را در هم نمی­ریزد و ساحت شریعت را سبک جلوه نمی­دهد، اگر اینگونه بود مراجع تقلید اجازه نمی­دادند اینگونه مطالب در کتاب­هایشان آورده گردد و اساساً فتوا نمی­دادند و ساکت می­ماندند.

جامعه­ای پویا و زنده می باشد که عناصر شادی آفرین مشروع در آن فراوان باشد و اضطراب و افسردی و غم در آن کم­تر به چشم آید. تعجب می باشد که بعضی دین­داران حتی در روز­های میلاد مصیبت می­خوانند. رقص در فرهنگ غربی هنر محسوب می­گردد و روز به روز به آن بهای بیشتری می­دهند، اگرچه ما رقص­های آنان را نمی­پذیریم اما بایستی به بعضی از نظرات آنان بخصوص زمانیکه تأثیر رقص محلی و نمایشی مطرح می­گردد با دقت بیشتری جوابگوی مردم باشیم. رقص در ورزش نیز نفوذ کرده می باشد و بعنوان مسابقات رسمی نیز شناخته شده می باشد. متأسفانه در کشور ما نیز بعضی از مردم دست به تقلید کامل زده­اند و مسائل شرعی را نادیده گرفته­اند، یکی از علت های می­تواند مبهم بودن حکم شرعی بعضی از شادی­ها مانند رقص باشد، که یا بعضی آن را کنار گذاشته­اند یا در انجام آن زیاده­روی نموده­اند .

در این پژوهش کوشش شده با ذکر علت های حرمت بعضی از رقص­ها، مردم را با اثرات منفی اینگونه رقص­ها آشنا کنیم تا آگاهانه با این موضوع برخورد کنند و از داشتن دینی که جامع و منطقی می باشد افتخار کنند، نه آنکه بعنوان دین غم یاد کنند و دچار آسیب بیگانه پرستی شوند، بلکه بدانند شادی بایستی در جهت سلامتی جامعه و سعادت واقعی در زندگی بکار رود.

فصل اول: کلیات

1-1- اظهار مسأله

رقص نامی می باشد برای حرکات موزون از اعضای بدن بشر. و در منابع آیات و روایات تصریح ای به این لغت نشده، بلکه در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) زفن بکار رفته، که در لغت به رقص تفسیر شده می باشد. معروف فقهای متقدم از این روایت حکم به حرمت ذات رقص داده اند، و بعضی از فقهای متأخر بر این نظرند که هیچ دلیل بخصوصی که دلالت بر حرمت ذات رقص کند، نمی باشد و به همین دلیل به حلال بودن رقص در بعضی موردها و اجیر شدن و اجرت آن فتوا داده اند. البته مشروط به همراه نبودن رقص با حرام دیگر. حال از آنجا که رقص با در نظر داشتن تعریفش امروزه بسیار بکار گرفته شده، و از طرفی به بشر مفاهیمی را القا می کند که در قالب اظهار نمی گنجد، نمی توان بطور کلی هر گونه حرکت فیزیکی و بروز هر حالت شادی را حرام دانست، مگر آنکه با فساد و برانگیختن غریزه شهوانی باشد. و از آنجا که در فتوای علما اختلاف می باشد، بایستی با جمع بندی نظرات و مطالعه آنها به جوابی رسید که پاسخگوی نیاز جامعه اسلامی نیز باشد. زیرا که گویاً دلیل حرمت رقص با مطرح کردن مسائل دیگری زیرا لهو و لعب و غناء و مقدمه فساد شدن اظهار شده و به خود رقص و نیاز فطری آن توجه نشده می باشد.

2-1- اهمیت و ضرورت

رواج رقص در رسانه های جمعی امروز به نحو گسترده ای به چشم می خورد چنانکه با نگاهی به آن مفهوم تهاجم فرهنگی در ذهن مجسم می گردد. در فقه اسلامی درمورد رقص محدودیّت های مشروع و عدم مشروعیت آن با اتکا به به آیات قرآن و احادیث ابراز نظرهایی شده می باشد. اگر ما بتوانیم در جامعه کنونی مفهومی دقیق از رقص و علت حرمت آن در بعضی موردها به افراد ارائه دهیم، می توانیم با انجام رقص هایی که جنبه ملی دارد نه محرک قوای شهوانی و حتی به مقصود تفریح و خوش ساختن فضای جامعه بدون گناه جلوی بهانه گیری ها و انجام رقص های حرام در تمامی زمینه ها مانند هنر و ورزش و روانشناسی و … گرفته گردد.

3-1- سوالات پژوهش

نظر اسلام در مورد رقص چیست؟

عوامل مؤثر در حرمت و حلال بودن رقص چیست؟

فتوای فقها در انواع رقص چیست؟

ارتباط حکم رقص و دیگر مسائل در جامعه چیست؟

4-1- فرضیات پژوهش

رقص فی نفسه و ذاتاً حرام نمی باشد بلکه می توان در القای مفاهیم عقیدتی و ملی مؤثر واقع گردد و روح جامعه را شاد گرداند اما همراه شدن با عوامل حرام با کمال انسانی منافات دارد و مخرب جامعه و فرد می­ ­باشد پس اگر جامعه شناخت دقیقی از مفهوم رقص داشته باشد می توان بدون گناه از رقص در جامعه بهره گیری و مردم را از انجام رقص حرام دور نماییم.

5-1- پیشینه پژوهش

مفهوم رقص از زمان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و معصومین (علیهم السلام) تاکنون مورد بحث بوده می باشد و در کتب بزرگانی زیرا شیخ کلینی در کافی، شیخ انصاری در مکاسب، وسائل الشیعه از حرّ عاملی، تلبیس ابلیس ابن جوزی، دیدگاه پنجم اکبر ایرانی، مقالاتی از جهانگیر نصر اشرفی، یحیی ذکاء و دیگر بزرگان متقدم و معاصر نام برد. البته هر کدام بصورت مختصر و در حاشیه دیگر مطالب به موضوع پرداخته اند، در این پژوهش کوشش می گردد از دیدی همه جانبه و منحصراً در رقص، مطالعه صورت بگیرد.

6-1- چارچوب پژوهش

این پژوهش از هفت فصل تشکیل شده می باشد.

فصل اول کلیات پژوهش که شامل اظهار مسئله، اهمیت و ضرورت، سؤالات پژوهش، فرضیات پژوهش، پیشینه پژوهش، چارچوب پژوهش، لهو و لعب در اسلام و مفهوم رقص (زفن، سماع) در لغت و فقه و عرفان می باشد.

فصل دوم پیشینه رقص که شامل تاریخچه رقص، رقص در زمان پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) و تاریخچه رقص در ایران می باشد.

در فصل سوم انواع رقص و حکم آن اظهار شده که شامل رقص مجاز، رقص کودکانه و حکم شرعی آن، رقص محلی و بومی، رقص ورزشی و احکام آن، رقص حرام، رقص مبتذل، رقص شادی، فتوای مراجع درمورد رقص و … می باشد.

فصل چهارم علت های حرمت رقص از دیدگاه قرآن و روایات و رقص و موسیقی مطالعه شده می باشد.

در فصل پنجم رقص و هنر نمایش، فصل ششم آموزش رقص و حکم آن و فصل هفتم نتیجه گیری اظهار شده می باشد.
جستجو در سایت :   


7-1- لهو و لعب در اسلام

1-7-1- لهو

راغب اصفهانی در معنای لهو می گوید: «اللهو ما یشغل الانسان عمّا یعنیه و یهمَه؛ لهو آن چیزی می باشد که بشر را از آن چیز که مقصود و مهم اوست باز دارد.»[1]

فیروز آبادی، آن را به لعب و بازی معنا کرده و جوهری هم به همین طریقه رفته می باشد.[2] گویا مفهوم اصلی لهو همان گفته راغب باشد و بازی، مصداقی از آن به حساب آید. پس لهو، هر کاری می باشد که اشتغال به آن، بشر را از در نظر داشتن خداوند متعال و یاد او باز دارد.

این بازدارندگی در بعضی مصادیق آن موجب دوری از ساحت الهی می باشد مانند غنا و آهنگ های مبتذل و در بعضی موجب سرور و نشاط زیادی می باشد و در دیگری تنها مایه مشغولیت ساده بشر می باشد بی آنکه در مراتب ایمان او خلل و صدمه ای وارد آورد. در اینکه لهو در مصادیق نوع سوم خود محکوم به حرمت نیست به فرموده مرحوم شیخ انصاری (رضوان الله علیه)، گویاً خلافی بین فقها نیست.[3] اما لهو در مصادیق نوع اول و دوم آن با در نظر داشتن مراتب فسادی که برآن بار می باشد، در اینکه بطور مطلق محکوم به حرمت می باشد و یا تنها بعضی مصداق های آن این چنین اند بین آنان اختلاف می باشد. بعضی از بزرگان فقها همچون مرحوم شیخ انصاری نظریه نخست را پذیرفته اند و بر آن استدلال های متعدد آورده اند و از ظاهر کلام شیخ انصاری بدست می­آید که ایشان رقص را به عنوان مصداقی از لهو و حرام می دانند.[4]  در حالی که بعضی دیگر از آنان[5]  و غیر آن همچون امام خمینی (رضوان الله علیه) [6] آن ادّله را سنداً یا دلالهً یا به هر دو جهت کافی ندانسته و به حرمت هر لهوی حکم نکرده اند. اما اینکه چه مصداقی از آن اینگونه می باشد بایستی از زبان معصوم اظهار گردد.

2-7-1- لغو

فیروز آبادی در معنای لغو می نویسد: «اللّغو … السقّط و ما لا یعتدّ به من کلام و غیره؛ لغو هر سخن و غیر سخنی که ساقط شده و غیر قابل اعتنا باشد.»[1]

و همچنین در معنای لعب می گوید: « لعب … ضدّ جدّ؛ لعب  ضدّ جدیّت.»[2]

راغب اصفهانی در معنای لعب می نویسد: « لَعِبَ فلان؛ اذا کان فعله غیر قاصد به مقصداً صحیحاً؛ وقتی کار به صورتی باشد که فاعل آن هدف و غرض صحیحی از آن نداشته باشد به آن لعب می گویند.»[3] اگر لغو و لعب به همین معنایی باشد که ذکر گردید، همچنان که شیخ انصاری فرموده می باشد؛ دلیل روشنی که سنداً و دلالهً قابل اعتماد باشد برحرمت آن در دست نیست، مگر اینکه کسی ادعا کند این دو به عنوان «لهو» باز می­گردند و مرادف با آن هستند، در این صورت حکم همان حرمت بر آن بار می­گردد.[4] اما دو اشکال بر سر راه آن هست: نخست، اثبات اصل این مدّعی و دیگری، اثبات حرمت لهو، که گفتیم محل اشکال و کلام می باشد.

[1] . فیروز آبادی، قاموس المحیط، بیروت، دارالمعرفه، بی تا، ذیل کلمه «لغو».

[2] . همان، ذیل کلمه «لعب».

[3] . المفردات فی غریب القرآن، پیشین، ذیل کلمه «لعب».

[4] . انصاری، پیشین، ص 54.

[1] . المفردات فی غریب القرآن، بیروت، ناشر دار احیاء التراث العربی، بی تا، ذیل کلمه «لهو» .

[2] . موسوی کاشمری، سید مهدی، زلال فقه، قم، ناشر بوستان کتاب،  1388 ش، ص 159 .

[3] . انصاری، مرتضی، مکاسب، قم،  مکتب الاعلام الاسلامی، 1406 ه، ص 54، مسئله 20.

[4] . همان، ص 54.

[5] . شیرازی، محمد تقی، حاشیه المکاسب، قم، ناشر شریف الرضی،1412 ه، ص 136-134.

[6] . خمینی، روح اللّه، مکاسب المحرمه، تهران، ناشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1381 ش، ج 1، ص 370-356.

تعداد صفحه : 161

قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد: تأثیر انسان­ شناسی بر اخلاق از دیدگاه امام خمینی

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***