:دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

عنوان : مطالعه تغییرات رابط کاربری بر چگونگی تعامل کاربر با شبکه های اجتماعی و ارائه مدل

دانشگاه شیراز

دانشکده آموزش­های الکترونیکی

 

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات

(مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی)

مطالعه تغییرات رابط کاربری بر چگونگی تعامل کاربر با شبکه های اجتماعی و ارائه مدل

 

استاد راهنما:

دکتر مصطفی فخراحمد

 

اسفند 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده

        

با در نظر داشتن افزایش بهره گیری از اینترنت و رفع بسیاری از نیازهای کاربران از طریق وب، پژوهش در مورد کاربردها، امکانات و چگونگی تعامل کاربران با وب اهمیت ویژه ای یافته می باشد. یکی از تکنولوژی‌هایی که در2 دهه اخیر مرکز توجه محققان و همچنین کاربران بوده می باشد، شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر وب هستند. با به وجود آمدن شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر وب بسیاری از کاربران تمرکز خود را بر روی ایجاد ارتباطات جدید و یا حفظ ارتباطات قدیمی با بهره گیری از شبکه‌های اجتماعی معطوف کرده اند. با در نظر داشتن تأثیر شبکه های اجتماعی در زندگی حرفه ای و نیز ایجاد و حفظ ارتباطات، چگونگی تعامل کاربر با شبکه اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

هدف از انجام این پژوهش مطالعه اندازه کاربپذیری شبکه های اجتماعی با تکیه بر تجربه کاربری بهره گیری کاربر از لینکدین می باشد تا بر اساس معضلات موجود در این شبکه بتوان مبنایی برای طراحی واسط کاربری شبکه های اجتماعی ایجاد نمود. بدین مقصود از روشی مطرح در تعامل بشر و کامپیوتر موسوم به ارزیابی کاشفه ای بهره گیری شده می باشد که برای بالا رفتن ضریب اطمینان از روش تست کاربر بر اساس سناریو بهره گرفته شده می باشد.

روش ارزیابی مکاشفه ای یکی از روش‌های ارزیابی اندازه کاربردپذیری می باشد. ارزیابی کاربردپذیری شاخه ای از علم تعامل بشر با کامپیوتر می باشد که به مطالعه اندازه رضایت کاربر در هنگام کا با سیستم می پردازد. این روش بیشتر در مطالعه واسط کاربری نرم افزار‌ها و وب سایت‌ها کاربرد دارد. برای دستیابی به اعتبار بیشتر، از ترکیب ارزیابی مکاشفه ای و تست کاربر بر اساس سناریوهای از پیش مشخص شده بهره گیری شده می باشد که در ادامه به گونه کامل تبیین داده خواهد گردید. در این پژوهش با به کارگیری روش ارزیابی مکاشفه ای در کنار بهره گیری از سناریوهایی که تمامی ابعاد مورد مطالعه را دربرمی گیرند، به مطالعه رفتار کاربر و نیز مطالعه معضلات مطرح شده توسط کاربران پرداخته می گردد. با انجام ارزیابی مکاشفه ای لیستی از معضلات کاربران در تعامل با شبکه اجتماعی لینکدین مشخص گردید. برای اعتبارسنجی و اطمینان از نتایج به دست‌ آمده از روش مذکور، از روش تست کاربر بهره گیری گردید.

پس از مطالعه رابط کاربری در مرحله اول و ارسال چک لیست بر اساس چک لیست ارزیابی مکاشفه ای نیلسون،  برای 60 نفر در رده سنی 16 تا 40 سال، از سوی 38 نفر پاسخ دریافت گردید. چک لیست مذکور برای 30 زن و 30 مرد ارسال گردید و از سوی 17 زن و 21 مرد پاسخ دریافت گردید. در طول انجام این ارزیابی 48 مورد مشکل مربوط به طراحی واسط کاربری توسط کاربران گزارش گردید.

برای اعتبارسنجی و اطمینان از معضلات گزارش شده در روش ارزیابی، با 7 نفر داوطلب سناریوهایی که از پیش تهیه دیده شده بود و تمامی جنبه های مورد ارزیابی را در بر می گیرد و با بهره گیری ازستناریو ها اندازه موفقیت 88% گزارش شده می باشد.

در ادامه به صورت کامل به روش انجام و نتایج حاصل از پژوهش پرداخته خواهد گردید.

 

واژگان کلیدی: شبکه‌های اجتماعی، تعامل بشر با کامپیوتر، کاربردپذیری، ارزیابی مکاشفه ای، تست کاربر، رابط کاربری، رفتار کاربر


 

فهرست مطالب                

فصل 1- مقدمه.. 2

1-1- تاریخچه تعامل بشر با کامپیوتر: 2

1-2- شبکه‌های اجتماعی: 3

1-2-1- چرا کاربران عضو شبکه‌های اجتماعی می شوند؟. 5

1-2-2- انواع شبکه‌های اجتماعی: 6

1-3- تعاریف تجربه کاربری و اهمیت پرداختن به آن: 8

1-3-1- تعریف تجربه کاربری: 8

1-3-2- اهمیت تجربه کاربری: 8

1-4- ارزیابی مکاشفه ای : 9

فصل 2- مروری بر ادبیات پژوهش و مبانی نظری… 11

2-1- سادگی طراحی واسط کاربری: 11

2-2- جستجوی برجسته و تابعی : 12

2-3- طراحی دکمه‌های برجسته : 13

2-4- جدایی عناصر : 13

2-5- فرم‌های ساده و قابل بهره گیری : 14

2-6- به روز رسانی به موقع : 14

2-7- کاربرمحور بودن واسط کاربری : 14

فصل 3- پیشینه پژوهشی… 17

3-1- دیده شدن وضعیت سیستم : 20
جستجو در سایت :   


3-2- ایجاد ارتباط یک به یک بین سیستم و دنیای واقعی: 20

3-3- کنترل کاربر و آزادی : 21

3-4- رعایت استاندارد و سازگاری : 21

3-5- جلوگیری از خطا : 21

3-6- شناخت به جای دوباره فراخوانی : 22

3-7- انعطاف‌پذیری و کارایی : 22

3-8- طراحی زیبا و حداقلی : 22

3-9- کمک به کاربران برای تشخیص و رفع خطا و بازگشت به حالت قبل از خطا: 23

3-10- راهنما و مستندات سیستم: 23

فصل 4- روش انجام پژوهش…. 26

4-1- روش‌های ارزیابی بهره گیری شده و توجیه بهره گیری از آنها: 26

4-2- چرخه مورد بهره گیری در پژوهش: 28

4-3- پرسشنامه: 28

4-3-1- انتخاب شرکت کنندگان: 30

4-4- مراحل انجام پژوهش: 30

4-4-1- انجام ارزیابی مکاشفه ای: 30

4-4-2- تست کاربر: 35

4-4-3- اندازه گیری اندازه موفقیت و سختی: 43

4-4-4- مطالعه اندازه کارایی بر اساس معیار زمانی: 44

4-4-1- نظاره میدانی: 46

فصل 5- بحث و نتیجه‌گیری… 48

فصل 6- پیشنهادها و فرصت‌های پژوهشی آینده. 51

6-1- پیشنهادها: 51

6-2- فرصت‌های پژوهشی آینده: 52

 

 


 

فهرست شکل‌ها

عنوان                                                                                  صفحه

 

شکل 1: چگونگی تعامل و ارتباطات بین شبکه‌های اجتماعی.. 13

شکل 2: ارتباط بین شبکه های اجتماعی و دنیای وب.. 14

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه : ارایه یک روش تلفیقی برای ارزیابی حاکمیت بلوغ معماری سرویس گرا

شکل 3: Twitte. 21

شکل 4: نمودار مراحل انجام کار 37

شکل 5: بخشی از چک لیست طراحی شده برای انجام ارزیابی مکاشفه ای.. 43

شکل 6: بخشی از سناریو مورد بهره گیری در تست کاربر. 45

شکل 7: ایجاد حساب کاربری.. 46

شکل 8: کامل کردن اطلاعات کاربر. 47

شکل 9:  بارگزاری عکس…. 48

شکل 10: اضافه کردن یک نفر به دوستان.. 49

شکل 11: اضافه شدن به یک گروه 50

شکل 12: تنظیمات Notification. 50

شکل 13: درخواست recommendation. 51

شکل 14: خروج از سیستم. 52

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                  صفحه

 

جدول 1: لیست ارزیابی مکاشفه‌ای Nielson. 27

جدول 2: جامعه آماری مورد مطالعه. 39

جدول 3: اختصار نتایج به دست آمده از ارزیابی مکاشفه ای.. 40

جدول 4: اندازه موفقیت انجام عملیات در تست کاربر. 51

جدول 5: چگونگی تعامل کاربر با وب سایت بر اساس معیار زمان.. 52

جدول 6: جامعه آماری مورد مطالعه. 55

جدول 7: معضلات مطرح شده در ارزیابی مکاشفه ای.. 56

 

 

 فهرست فرمول ها

عنوان                                                                                  صفحه

معادله 1: فرمول اندازه گیری اندازه موفقیت… 51

 

فهرست پیوست‌ها

پیوست A – منابع و مآخذ.. 59

پیوست B – سناریو مربوط به تست کاربر. 61

پیوست C – چک لیست ارزیابی مکاشفه ای… 63

فصل 1- مقدمه

1-1- تاریخچه تعامل بشر با کامپیوتر:

تحقیقات در زمینه تعامل بشر و کامپیوتر باعث ایجاد تغییرات اساسی در دنیای کامپیوتر شده می باشد. تعامل بشر با کامپیوتر مطالعه و پژوهش در زمینه کاربردپذیری[1] می باشد و بیشتر در مورد درک و تولید نرم‌افزارها و دیگر تکنولوژی‌هایی می باشد که افراد از آنها بهره گیری می‌کنند. در طول دو دهه گذشته تعامل بشر و کامپیوتر مرکز توجه تحقیقات علوم کامپیوتر و علوم اجتماعی و رفتارشناسی قرار گرفته می باشد. مطالعه رفتار کاربر در مقابله با تغییرات ایجاد شده در رابط کاربری یا سایر تنظیمات از شاخه‌های علم تعامل بشر با کامپیوتر(Human Computer Interaction-HCI) می باشد که با رویکرد روانشناسی در بهبود سیستم‌های طراحی شده برای کاربران به کار می رود. علم “تعامل بشر و کامپیوتر” اولین باردر سال 1975 مطرح و شناخته گردید. در سال 1980 به عنوان شاخه ای مستقل از علم مطرح گردید و نیز اولین کتاب در این زمینه در سال 1983 چاپ گردید.[2] این مبحث پس از مطرح شدن این شاخه از علم توجه گروه بسیار زیادی از متخصصان سیستم و برنامه نویسان و طراحان رابط کاربری به آن جلب گردید زیرا تا آن وقت در طراحی سیستم‌های کامپیوتری به تأثیر کاربر توجه زیادی نشده بود. هدف از پرداختن به این علم میان رشته ای ایجاد متدولوژی‌ها و پروسه‌های طراحی رابط کاربری، ایجاد متد‌های برای تغییر رابط‌های کاربری جدید، تکنیک‌های سنجش و مقایسه رابط‌های کاربری،پیاده سازی رابط‌های کاربری جدید و تکنیک‌های تعامل، پیاده سازی  مدل‌های توصیفی و پیشگویانه[2]و تئوری‌های تعامل بوده می باشد. هدف طولانی مدت تعامل بشر و کامپیوتر نیز طراحی و ساخت سیستم‌هایی می باشد که کمترین مانع و مشکل را برای مدل شناختی کاربران و آن چیز که کاربران از کار کردن با سیستم طراحی شده می دانند، ایجاد نماید.[3] کاربرد پذیری، ثبات، امنیت، سادگی ارتباط با شبکه اجتماعی و رابط کاربری همه از مورد هایی می باشد که در طراحی و حتی بازبینی و اعمال تغییرات در این بستر ارتباطی بایستی مورد توجه قرار گیرد. در بخش‌های بعدی به صورت کامل به این موضوع پرداخته خواهد گردید. بعضی از علت های موفقیت این علم کاملاَ ریشه در تکنولوژی دارد: تعامل بشر با کامپیوتر معضلات زیادی را تشخیص داده و برای حل آنها راه حل‌های مناسبی در حوزه علوم کامپیوتر ارئه کرده می باشد. برای مثال در ایجاد تغییر در واسط کاربری، سیستم‌های مدیریت واسط کاربری، راهنما‌های سیستم .

سایر علت های به گونه عمده فرهنگی می باشد: این علم موجب شده می باشد که در صورت بهره گیری افراد غیر فنی از کامپیوتر و سایر تکنولوژی‌های وابسته، تاثیرشان بر زندگی فرد مشخص باشد.

مطالعه رفتار کاربر در مقابله با تغییرات ایجاد شده در رابط کاربری یا سایر تنظیمات از شاخه‌های علم تعامل بشر با کامپیوتر(Human Computer Interaction-HCI) می باشد که با رویکرد روانشناسی در بهبود سیستم‌های طراحی شده برای کاربران به کار می رود. علم “تعامل بشر و کامپیوتر” اولین باردر سال 1975 مطرح و شناخته گردید. در سال 1980 به عنوان شاخه ای مستقل از علم مطرح گردید و نیز اولین کتاب در این زمینه در سال 1983 چاپ گردید.[2] این مبحث پس از مطرح شدن این شاخه از علم توجه گروه بسیار زیادی از متخصصان سیستم وبرنامه نویسان و طراحان رابط کاربری به آن جلب گردید زیرا تا آن وقت در طراحی سیستم‌های کامپیوتری به تأثیر کاربر توجه زیادی نشده بود. هدف از پرداختن به این علم میان رشته ای ایجاد متدولوژی‌ها و پروسه‌های طراحی رابط کاربری، ایجاد متد‌های برای تغییر رابط‌های کاربری جدید، تکنیک‌های سنجش و مقایسه رابط‌های کاربری،پیاده سازی رابط‌های کاربری جدید و تکنیک‌های تعامل، پیاده سازی  مدل‌های توصیفی و پیشگویانه[3]و تئوری‌های تعامل بوده می باشد. هدف طولانی مدت تعامل بشر و کامپیوتر نیز طراحی و ساخت سیستم‌هایی می باشد که کمترین مانع و مشکل را برای مدل شناختی کاربران و آن چیز که کاربران از کار کردن با سیستم طراحی شده می دانند، ایجاد نماید.[3] کاربرد پذیری، ثبات، امنیت، سادگی ارتباط با شبکه اجتماعی و رابط کاربری همه از مورد هایی می باشد که در طراحی و حتی بازبینی و اعمال تغییرات در این بستر ارتباطی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

[1] Usability

[2] Descriptive and Predictive Models

[3] Descriptive and Predictive Models

تعداد صفحه : 79

قیمت : 14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***